تأملی بر کتاب‌های تعزیه، پرده‌خوانی و نقالی انتشارات فرهنگستان هنر

تأملی بر کتاب‌های تعزیه، پرده‌خوانی و نقالی انتشارات فرهنگستان هنر دیدگاهتان را بنویسید

بخش عظیمی از هنر جهان به هنرهای دینی اختصاص دارد و آثار پدید آمده، درون‌مایه‌های بی‌نظیری را به نمایش گذاشته که حاصل خلاقیت و قوه خیال هنرمند بوده و او را به سمت هنر قدسی رهنمون شده و در اشکال مختلف به جلوه درآمده است. هنر دینی بر سازوکارهای بنیان‌های فرهنگی، اسطوره‌ای و فراطبیعی استوار است و به همین مناسبت دارای قداستی است که موجب مانایی یک اثر خواهد شد.

 

در میان مسلمانان شیعه، خیل عظیمی از آثار دینی با بزرگترین درس تاریخ‌ اسلام ارتباط داشته و هنرمند لحظات ناب و عاطفی خود را دست‌مایه آثاری قرار داده که حاصل ارادت و روحیه عشق به ولایت و حضرت سیدالشهدا(ع) است. شاید به لحاظ تاریخی نتوان تقدم و تأخر پدیدار شدن هنرهای عاشورایی را به‌درستی مشخص کرد، اما آنچه در این میان پدید آمده آثار بی‌نظیر و فاخری است که نمونه‌های آن را می‌توان در نقاشی، کتیبه‌‌نگاری، معماری، هنرهای تزئینی، هنرهای نمایشی، موسیقی و سایر هنرها به وضوح مشاهده کرد.

در میان آثار هنری متعلق به هنر عاشورایی، هنر تعزیه یا شبیه‌خوانی و همچنین پرده‌خوانی که به نوعی نمایش مذهبی سنتی-ایرانی است و پیشینه چند صدساله دارد، به دلیل اجرای در زمانی و عدم ثبت و ضبط آن، متأسفانه در دل تاریخ جا مانده و در برخی اوقات به دست فراموشی سپرده شده است. منابعی که درباره این هنر است نیز یا سینه به سینه انتقال یافته یا در برخی کتب تاریخی به آن اشاره شده است. اما فرهنگستان هنر تلاش کرده در این سال‌ها منابعی تحقیقی و پژوهشی درباره این هنر ارزشمند را چاپ و منتشر نماید که در زیر با برخی از آنها آشنا می‌شوید.

 

 

کتاب مرشدان پرده‌خوان (۳۰ دفتر)

این مجموعه که شامل ۳۰ دفتر می‌شود، تلاشی اسـت در راستای حفظ هنرهای آیینی و میراث شفاهی ایران كه در پنجمین دوره كتاب فصل مورد تقدیر قرار گرفت.

این مجموعه ارزشمند دستاورد رجوع مستقیم و میدانی به منابع زنده است که با قلم دكتر حمیدرضا اردلان به رشتة تحریر درآمده. مجموعه‌ای که حمیدرضا اردلان جمع‌آوری کرده، حاوی تصاویر زیبایی است كه گویای صحنه‌های واقعی پرده‌خوانی مرشدان در نواحی مختلف ایران است و شامل سي دفتر به همراه يك سي‌دي صوتي است كه پانصد دقيقه از اجراي پرده‌خوانان را دربرمي‌گيرد. هر مجلد به يك پرده‌خوان اختصاص دارد و شامل عكس، نقشه جغرافيايي، لحن، توانايي در اجراي موسيقي آواز پرده‌خواني، بخش‌هاي مقدمه، داستان اصلي، داستان فرعي يا گريز، مباحث نشانه‌شناسي و… مي‌شود.

غلامرضا درویشی، کریم کریمی‌مهر، حسین میریان، اسماعیل نسوحی، میرزاعلی خندان، اکبر عبدالله‌زاده، محمدعلی جلالیه، علی صادقی‌پور، محمد عارفیان، ابراهیم ده‌دشتی، شکرالله کریمی، سلیمان حیدری، قاسم دانش‌پژوه، علی‌اکبر جوانبخت، نبی‌الله بهاری، اکبر دباغیان‌اصفهانی، حسن میرزاعلی، ذبیح‌الله بهاری، میرزاعلی شفائی، محمد احدی، عزیزمحمد درویشی، تقی صباغ‌همدانی، رجب‌علی صالحی، محمدعلی درویشی، قاسم همتی، عزت‌الله فرخی، علی مداحی، حسین حوائجی، رسول میرزاعلی و محسن میرزاعلی، ۳۰ پرده‌خوانی هستند که در این مجموعه معرفی شده‌اند.

 

کتاب تعزیه در عراق و چند کشور اسلامی

این کتاب تالیف عباس خدوم جمیلی و ترجمه مجید سرسنگی از دیگر كتاب‌های منتشر شده توسط موسسه متن است كه مطالعه‌ای درخصوص ارزش‌های ادبی، اجتماعی و سیاسی تعزیه است. این رساله در سال ۱۹۹۹ میلادی در آکادمی مطالعات عالی آکسفورد ارائه شد و شامل دو بخش است: بخش اول به تعزیه و ریشه‌های پیدایش آن، به‌ویژه عزاداری‌های محرم در شکل‌گیری تعزیه در عراق و چند کشور اسلامی دیگر اختصاص دارد. نویسنده در بخش دوم به تأثیر مصیبت کربلا در نمایش و شعر مدرن عرب می‌پردازد.

نگارنده برآن است تا زمینه‌های اجتماعی و سیاسی تعزیه را بررسی كند و با فراهم آوردن اطلاعاتی جامع در مورد زمینه‌های پیدایش و پیشینه تعزیه در عراق و تحلیل روند توسعه این نمایش مذهبی، اطلاعات ارزشمندی برای نویسندگان، نمایشنامه‌نویسان، هنرمندان و پژوهشگران فراهم آورد.

 

کتاب تعزیه از نگاه مستشرقان (تعزیۀ علی اکبر و قاسم)

کتاب تعزیه از نگاه مستشرقان (تعزیۀ علی اکبر و قاسم) را محمود عزیزی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، ترجمه و تدوین کرده است. این کتاب به‌منظور آشنایی قشر هنری جامعه با مباحث تاریخ تئاتر، به‌ویژه تئاترها و آیین‌های دینی منتشر شده است. در کتاب حاضر با تأکید بر نقش تئاتر در حضور جمعی و شور همگانی در قالب یک آیین، دیدگاه نظریه‌پردازان بزرگ تئاتر بررسی شده و تشابهات و مناسبت‌های تئاتر مردمی با نمایش تعزیه در ایران و همچنین تا حد امکان اهداف هریک نشان داده شده است.

این کتاب با موضوعاتی چون رقص و تئاتر ایران، مجید رضوانی؛ تئاتر ایرانی، ایــن کتــاب بــا موضوعاتــی چــون رقــص و تئاتــر در ایــران، مجیــد رضوانــی؛ تئاتــر ایرانی،الکساندر شودزکو؛ تئاتر ایرانی، شارل وی رولو؛ شهادت علی اکبر(ع)، البه روبرآنری دو ژنره تنظیم شده است.

 

کتاب هنر نقالی در ایران

کتاب هنر نقالی در ایران، با هدف معرفی هنر و تکنیک نقالی در ایران و چگونگی بهره‌گیری از زایندگی وجودی این هنر و مناسب روز شدن اشكال مختلف آن به قلم سهیلا نجم، به رشته تحریر درآورده که در هفدهمین دوره کتاب فصل مورد تقدیر قرار گرفته است.

در این کتاب ابتدا تعریفی کلی از نقال و نقالی به‌طور عام و سپس در ایران به‌طور خاص ارائه می‌شود. در ادامه نقالی در ایران از زوایای گوناگون مورد بررسی و تجزیه و تحلیل گسترده قرار می‌گیرد. به‌ این منظور طی بخش‌های جداگانه پس از کندوکاو در ریشه‌ها و بررسی تاریخچه، تقسیم‌بندی جامعی از انواع نقالی در ایران براساس جنبه‌های گوناگون ارائه می‌شود. سپس از میان این انواع، نقالی براساس محتوا و مضمون برگرفته شده و به نقالی مذهبی و نقالی حماسی و زیرگونه‌های آن به تفصیل پرداخته می‌شود. همچنین به‌واسطه ویژگی خاص نقالی منطقه‌ای، فصلی به آن اختصاص داده شده است. در بخش نقالی مذهبی، انواع مختلف و اشکال نقالی مذهبی، از نظر آیینی، فضای اجرا، متن و جنبه‌های نمایشی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نقالی حماسی به‌عنوان یکی از محوری‌ترین و نمایشی‌ترین انواع نقالی در ایران با جزئیات و گستردگی بیشتری از نظر تکنیک‌های اجرایی نقال و چگونگی بهره‌گیری از آن در صحنه‌های نمایش، فضا و مکان اجرا (به‌ویژه قهوه‌خانه)، طومارهای نقالی، شاهنامه‌ها و متون دیگر ارائه می‌شود.

 

کتاب نامه تعزیه(۱)

کتاب نامه تعزیه(۱)، شامل ۳۲ مجلس تعزیه‌های جدید است که مؤسسه متن آن را به قلم غلامعلی نادعلی‌زاده، منتشر کرده است.

این کتاب حاصل مطالعه و بررسی اشعار تعزیه به همراه اصلاح متون گذشتگان در این باره و در واقع خلق و سرایش مجالس تعزیه به صورتی کاملاً جدید است که در این میان از منابع و مآخذ معتبر بسیاری از جمله قرآن کریم، تاریخ انبیا، متون داستانی و کتب مقتل مانند منتهی‌الآمال، نفس‌المهموم، ناسخ‌التواریخ سپهر و لهوف سید طاووس بهره گرفته شده است. آن دسته از مجالسی که در اخبار تاریخی و داستان‌های مدون ذکری از آنها به میان نیامده نیز با استفاده از فن نمایشنامه‌نویسی و با توجه به سلسله نسب، مقطع زمانی زندگی به‌طور تقریبی و داستان شهادت به تصویر درآمده‌اند. هر کدام از این مجالس با شرحی مختصر از تعزیه و سپس بیان دقیق نقش‌ها و تدارکات مورد نیاز برای تعزیه آغاز ‌شده و در ادامه تعزیه‌ سروده شده برای هر مجلس به‌صورت کامل ذکر گردیده است. تعزیة باب‌الحوائج (ع)، حسنین (ع)، حضرت یوسف (ع) از قعر چاه تا تخت شاه، هابیل و قابیل، تنور خولی، جنگ صفین و لیلة‌الهریر، شهادت پسران ام‌البنین (س) و حضرت موسی (ع) و فرعون از جمله مجالسی است که در این کتاب ذکر آنها رفته است.

 

کتاب نمایش در دوره صفوی

کتاب نمایش در دوره صفوی از دیگر کتاب‌هایی است که مؤسسه متن در حوزه نمایش منتشر کرد و تألیف یعقوب آژند است.

این کتاب که در سال ۱۳۸۵ از سوي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي ايران به عنوان پژوهش برتر انتخاب شد و در سال ۱۳۸۶ نيز از طرف انتشارات دانشگاه تهران به ‌عنوان كتاب سال دانشگاه تهران برگزيده و مورد تقدير قرار گرفت به دوره صفوی که از دوره‌های میانی تاریخ ماست، اختصاص دارد.

كتاب نمایش در دوره صفوی در بخش اول با عنوان نمايش‌هاي مذهبي اطلاعاتي دربارۀ مراسم سوگواري و آيين‌هاي مذهبي در دورۀ صفوي بر اساس گزارش‌هاي مورخان دربار و سفيران و سياحان اروپايي ارائه شده و تعزيه در مفهوم عزاداري، پيدايش و وجوه تأثيرپذيري و پرورش و پختگي آن در طي قرون بررسي شده است.

در بخش دوم ضمن مطالعة تمامي نمايش‌هاي غيرمذهبي موجود در جامعه و دربار ايران و ارزيابي و تحليل بروز و شكفتگي آنها تلاش شده تا ابداع يا مسير تحول و رونق و رواج اين نمايش‌ها و تركيبات جديد آنها به سادگي بيان گردد. در اين بخش اهل نمايش دورۀ صفوي به سه طبقه اهل بازي، اهل زور و اهل سخن تقسيم شده‌اند. نگارنده در پهنۀ دويست و پنجاه سالۀ دورۀ صفوي كندوكاو كرده و حاصل كار او بيان هنري نمايش در دورۀ صفوي براي دانش‌ورزان و دوستداران اين رشته هنري است.

مرشدان پرد ه خوان ایران (۳۰ دفتر) همراه با لوح فشرده


حمیدرضا اردلان

1,500,000 ریال

مجموعه سي جلدي مرشدان پرده‌خوان ايران تلاشي است در راستاي حفظ هنرهاي آييني و ميراث شفاهي ايران. انتشارات فرهنگستان هنر بر مبناي رسالتي كه در نشر و ترويج و حمايت از آثار هنري بر عهده دارد به نشر اين مجموعه ارزشمند كه دستاورد رجوع مستقيم و ميداني به منابع زنده است و با قلم دكتر حميدرضا اردلان به رشتة تحرير درآمده، پرداخته است. اين مجموعه حاوي تصاوير زيبايي است كه گوياي صحنه‌هاي واقعي پرده‌خواني مرشدان در نواحي مختلف ايران است. اسامی پرده خوانهایی که در این مجموعه معرفی شده اند عبارتند از: غلامرضا درويشي،كريم كريمي‌مهر، حسين ميريان، اسماعيل نسوحي، ميرزاعلي خندان، اكبر عبدالله‌زاده، محمدعلي جلاليه، علي صادقي‌پور، محمد عارفيان، ابراهيم ده‌دشتي، شكرالله كريمي، سليمان حيدري، قاسم دانش‌پژوه، علي‌اكبر جوانبخت، نبي‌الله بهاري، اكبر دباغيان اصفهاني، حسن ميرزاعلي، ذبيح‌الله بهاري، ميرزاعلي شفائي، محمد احدي، عزيزمحمد درويشي، تقي صباغ همداني، رجب‌علي صالحي، محمدعلي درويشي، قاسم همتي، عزت‌الله فرخي، علي مداحي، حسين حوائجي، رسول ميرزاعلي و محسن ميرزاعلي.

شناسه محصول: 123 دسته:

مشخصات کلی

وزن 2786 g
شابك

نویسنده

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

تعزیه در عراق و چند کشور اسلامى

Availability:

در انبار موجود نمی باشد


عباس خدوم جمیلى

9,000 ریال

در انبار موجود نمی باشد

مشخصات کلی

وزن 105 g
شابك

نویسنده

مترجم

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

تعزیه از نگاه مستشرقان، تعزیه على اکبر و قاسم

Availability:

در انبار موجود نمی باشد


گروهی از نویسندگان

22,000 ریال

در انبار موجود نمی باشد

هدف اصلی تئاتر ایجاد رابطۀ بی‌واسطه، همه‌جانبه و یگانه بازیگر با مخاطب است و به عنوان ابزاری برای تهذیب انسانی و کاستن از ناملایمات زندگی جمعی و نیز اعتقاد به نقش نیروهای ماورایی در سرنوشت و زندگی بشری مورد استفاده قرار می گیرد. محمود عزیزی در این کتاب با تأکید بر نقش تئاتر در ظهور هوشمندانه‌ای از حضور جمعی و شور همگانی در قالب یک آیین، دیدگاه برخی از نظریه‌پردازان بزرگ تئاتر را مورد بررسی قرار داده است؛ از جمله الکساندر شودزکو، لابه روبر آنری دو ژنره و شارل وی رولو و تشابهات و مناسبت‌های تئاتر مردمی با نمایش تعزیه در ایران و اهداف هر یک را به نمایش گذاشته است. این کتاب به منظور آشنایی قشر هنری جامعه با مباحث تاریخ تئاتر، به ویژه تئاترها و آیین‌های دینی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

شناسه محصول: 154 دسته:

مشخصات کلی

وزن 200 g
شابك

نویسنده

مترجم

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

هنر نقالی در ایران


سهیلا نجم در کتاب هنر نقالی در ایران درصدد نمایاندن زایندگی ذاتی و قابلیت‌های موجود در اَشکال متنوع این هنر و مناسبِ زمان‌شدنِ آن است و در آن، به بررسی و تجزیه و تحلیل گسترده‌ای از نقالی در ایران از زوایای گوناگون پرداخته است.

1,600,000 ریال

هنر نقالی در ایران

 

نقالی از دو عنصر مهم، یعنی «روایت ـ حافظه» و «پیش‌بینی ـ انتظار»، تشکیل شده است و به همین دلیل، از زمان‌های بسیار کهن، یعنی پیش از پیدایش خط، تا به امروز، که داستان اساس همه نوع ادبیات روایتی و نمایشی است، مهم‌ترین عامل ارتباطات انسانی بوده و هست.

صدای نقال همه جا به گوش می‌رسد؛ در آیین‌ها و اساطیر باستانی با منشأ آسمانی، پشت صحنه‌های کارزار، پای گاهواره‌های کودکان، میان حلقه‌های تماشاگران، از صفحه تلویزیون و پرده سینما.

کتابهنر نقالی در ایران در صدد معرفی هنر و تکنیک نقالی در ایران و چگونگی بهره‌گیری از زایندگی وجودی این هنر و مناسب روز شدن اشکال مختلف آن است و در آن به بررسی و تجزیه و تحلیل گسترده‌ای از نقالی در ایران از زوایای گوناگون پرداخته شده است.

همچنین تقسیم‌بندی جامعی از انواع نقالی در ایران بر اساس جنبه‌های گوناگون آن ارائه گردیده است؛ از جمله نقالی مذهبی، حماسی و زیرگونه‌های آن و نقالی منطقه‌ای، که اشکال مختلف آنها از نظر آیینی، فضای اجرا، متن و جنبه‌های نمایشی و تکنیک‌های اجرایی بررسی شده است.

نویسنده در این اثر ابتدا تعریفی از نقال و نقالی ارائه داده و سپس به بررسی تاریخچه هنر نقالی در ایران و چگونگی گسترش و اجرای آن پرداخته و انواع نقالی در ایران را بر اساس «فضا»، «تعداد اجراکنندگان»، «لوازم یا شکل اجرا»، «جنسیت نقال» و «مضمون و محتوا»، معرفی کرده و به دنبال آن انواعی از نقالی در ایران را همچون «نقالی مذهبی»، «نقالی منطقه‌ای»، «نقالی حماسی» (و زیرگونه‌های آن) معرفی کرده است.

«جنبه‌های نمایشی و تکنیک نقالی»، «مکان و فضای صحنه‌ای در نقالی حماسی» و «تکنیک‌های نقالی حماسی» از دیگر سرفصل‌های این کتاب است.

همچنین، این کتابی شامل تصاویری رنگی از اجراهای مختلف نقالی و پرده‌خوانی در ایران، و گفت‌وگوهای نویسنده با نقالان و پرده‌خوانان و پژوهشگران این عرصه است.

شناسه محصول: 316 دسته:

مشخصات کلی

وزن 682 g
شابك

نویسنده

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

نامه تعزیه ( جلد ۱ ) ۳۲ مجلس تعزیه های جدید


غلانعلی نادعلی زاده

1,500,000 ریال

كتاب حاضر حاصل مطالعه و بررسی اشعار تعزیه به همراه اصلاح متون گذشتگان در این باره و در واقع خلق و سرایش مجالس تعزیه به صورتی کاملاً جدید است که در این میان از منابع و مآخذ معتبر بسیاری از جمله قرآن کریم، تاریخ انبیا، متون داستانی و کتب مقتل مانند منتهی‌الآمال، نفس‌المهموم، ناسخ‌التواریخ سپهر و لهوف سید طاووس بهره گرفته شده است. آن دسته از مجالسی که در اخبار تاریخی و داستانهای مدون ذکری از آنها به میان نیامده نیز با استفاده از فن نمایشنامه‌نویسی و با توجه به سلسله نسب، مقطع زمانی زندگی به طور تقریبی و داستان شهادت به تصویر درآمده‌اند. هر کدام از این مجالس با شرحی مختصر از تعزیه و سپس بیان دقیق نقشها و تدارکات مورد نیاز برای تعزیه آغاز ‌شده و در ادامه تعزیه‌ سروده شده برای هر مجلس به صورت کامل ذکر گردیده است. تعزیة باب‌الحوائج (ع)، حسنین (ع)، حضرت یوسف (ع) از قعر چاه تا تخت شاه، هابیل و قابیل، تنور خولی، جنگ صفین و لیلة‌الهریر، شهادت پسران ام‌البنین (س) و حضرت موسی (ع) و فرعون از جمله مجالسی است که در این کتاب ذکر آنها رفته است.

شناسه محصول: 313 دسته:

مشخصات کلی

وزن 872 g
شابك

نویسنده

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

نمایش در دوره صفوى

Availability:

32 در انبار


یعقوب آژند

430,000 ریال

32 در انبار

اين كتاب در سال ۱۳۸۵ از سوي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي ايران به عنوان پژوهش برتر انتخاب شد و در سال ۱۳۸۶ نيز از طرف انتشارات دانشگاه تهران به ‌عنوان كتاب سال دانشگاه تهران برگزيده و مورد تقدير قرار گرفت. كتاب حاضر داراي دو بخش است: در بخش اول با عنوان نمايشهاي مذهبي اطلاعاتي دربارۀ مراسم سوگواري و آيينهاي مذهبي در دورۀ صفوي بر اساس گزارشهاي مورخان دربار و سفيران و سياحان اروپايي ارائه شده و تعزيه در مفهوم عزاداري، پيدايش و وجوه تأثيرپذيري و پرورش و پختگي آن در طي قرون بررسي گرديده است. در بخش دوم ضمن مطالعة تمامي نمايشهاي غيرمذهبي موجود در جامعه و دربار ايران و ارزيابي و تحليل بروز و شكفتگي آنها تلاش شده تا ابداع يا مسير تحول و رونق و رواج اين نمايشها و تركيبات جديد آنها به سادگي بيان گردد. در اين بخش اهل نمايش دورۀ صفوي به سه طبقه اهل بازي، اهل زور و اهل سخن تقسيم شده اند. نگارنده در پهنۀ دويست و پنجاه سالۀ دورۀ صفوي كندوكاو كرده و حاصل كار او بيان هنري نمايش در دورۀ صفوي براي دانش‌ورزان و دوستداران اين رشته هنري است.

شناسه محصول: 498 دسته:

مشخصات کلی

وزن 365 g
شابك

نویسنده

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *