روایت ابوالفضل خوش‌منش از کتاب نظم‌آهنگ قرآن کریم

روایت ابوالفضل خوش‌منش از کتاب نظم‌آهنگ قرآن کریم دیدگاهتان را بنویسید

ابوالفضل خوش‌منش، دانشیار گروه علوم قرآن وحدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، مؤلف کتاب نظم‌آهنگ قرآن، ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی به معرفی کتاب خود پرداخته و اصول آوایی قرآن کریم را به تفصیل بیان کرده است.

 

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، کتاب نظم‌آهنگ قرآن، ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی را مؤسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) در سال ۱۳۹۹ منتشر کرد.

این کتاب به صورتی خاص، قصد سخن‌گفتن از شیوایی آوای زبان قرآن و ائتلاف لفظ و معنای آن را دارد. به عبارت دیگر موضوع این کتاب، عبارت از بررسی آوا و آهنگ خاصی است که از نظم خاص و شیوۀ چینش عبارات و آیات در قرآن به دست می‌آید و نیز مطالعۀ برخی از آثاری که از این نظم خاص مترتب می‌شود.

مراد از نظماهنگ زبان قرآن، موسیقی خاصی است که از نظم و چینش حکیمانه و حساب‌شدۀ حروف پدید می‌آید. این نظم ویژه، سخن را شیوا و روان و آوای حروف را با معنای سخن مرتبط می‌سازد. نظماهنگ قرآن، این سخن را در مجراهای ذهن و زبان، سیار و سیال و اثر آن را ماندگار می‌سازد. این حالت اختصاص به بخشی خاص از قرآن ندارد؛ اما حضور و اثر آن عموماً در سوره‌های «حزب مفصل» (از سوره‌های ق تا ناس) به سبب فشردگی اغلب آیات و سور، مشهودتر از بخش‌های دیگر است.

این کتاب در سیر خود ابتدا آوا و آهنگ برآمده از حروف را به صورت عام بررسی می‌کند؛ در این زمینه برخی از اصول آوایی مربوط به تولید و ادای حروف را مورد توجه قرار می‌دهد، به موسیقی شعر فارسی و عربی توجه می‌کند و از آنجا که قرآن نه شعر که نثری آهنگین است، این تحقیق نیز از آهنگ نثر نیز می‌گوید و پس از آن به بررسی نظم‌آهنگ آیات و سور در قالب سوره‌های قرآنی، آیات و عبارات و تا حدی کلمات قرآنی می‌پردازد.

روایت ابوالفضل خوش‌منش را اینجا مشاهده کنید.

نظماهنگ قرآن ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی

Availability:

11 در انبار


ابوالفضل خوش منش

800,000 ریال

11 در انبار

زبان ریشه در اعماق روح و فطرت انسان دارد و همانند دیگر اجزای هستی با نظم نجومیِ نظام و «ناقور کل» هماهنگ است. بر روی بستر ضخیمی از همانندی ها، هر زبان را آهنگی است که از نظم و نسبت و جنس و چینش حروف، کلمات، عبارات و جملات پدید می آید. همچنین میان معانی و فیزیک و آهنگ حروف و الفاظ و عبارات همخوانی و هماهنگی های طبیعیِ پیدا و پنهانی برقرار است که انتقال و تثبیت معانی را تسریع و تسهیل می کند. قرآن مجید زبان خدای زبان آفرین، فاطر هستی، واضع قوانین زیبایی و قواعد ادراک آن ، و معدن چنین قاعدة بزرگی است، بلکه این بُعد هنری و جمالی، از شاخصه های خطاب انسانی و جهانیِ قرآن است. تحلیل این بُعد آواییِ قرآن به سبب همین خصوصیت فطری و خلوص خدایی، مهم و بیش از پیش نمایانگر بهره هایی از لطایف و ظرایف قرآن است.

شناسه محصول: 512 دسته:

مشخصات کلی

وزن 341 g
شابك

نویسنده

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *