کتاب گفتمان‌های هنر اسلامی مدرن منتشر شد

کتاب گفتمان‌های هنر اسلامی مدرن منتشر شد دیدگاهتان را بنویسید

مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» کتاب گفتمان‌های هنر اسلامی مدرن، تألیف محمدرضا مریدی را منتشر کرد

نویسنده در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب توضیح داده است: «در این کتاب به تحولات تاریخی هنر در ایران، ترکیه، مصر، عراق و دیگر کشورهای عربی در طول قرن بیستم می‌پردازیم… در این پژوهش، شرح خواهیم داد که در بستر تحولات اجتماعی، تجربه‌های متنوع از مدرنیته به دست آمده و گونه‌های متنوع از پیوند هنر اسلامی و هنر مدرن شکل گرفته است. هنرمندان زیادی تلاش کرده‌اند که هنر اسلامی مدرن را شکل دهند. در واقع، آنچه هنر اسلامی مدرن دانسته می‌شود یک سبک هنری منسجم و یکدست نیست؛ بلکه طیف متنوعی از تجربه‌های هنری است که در زمینه‌ها، زمان‌ها و گفتمان‌های فرهنگی و سیاسی مختلف، متفاوت است.»

این کتاب مشتمل بر هشت فصل است. فصل نخست، با عنوان «پرسش از هنر سرزمین‌های اسلامی در دوران مدرن و معاصر»، به مسئله پژوهش، پیشینه پژوهش، رویکرد پژوهش و مواردی از این دست می‌پردازد. «هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان شرق‌شناسی» دومین فصل این کتاب را تشکیل می‌دهد. در فصل سوم، «هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان‌ ملی‌گرا» را می‌خوانید. «هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان بازگشت‌گرا» چهارمین فصل این کتاب است. «هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان اسلام سیاسی»، «هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان جهانی‌شدن»، «هنر سرزمین‌های اسلامی در گفتمان خاورمیانه» و «جمع‌بندی: شکل‌گیری گفتمان‌های هنر اسلامی مدرن» چهار فصل دیگر این کتاب‌اند.

این کتاب همچنین مشتمل بر فهرست تصاویر، فهرست منابع، نمایه نام‌ها و تصاویر رنگی است که مجموعاً ۳۸۰ صفحه را تشکیل می‌دهد. گفتمان‌های هنر اسلامی مدرن، در شمارگان ۵۰۰ نسخه، با بهای ۴۰۰هزار تومان، روانه بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به کتاب‌فروشی انتشارات فرهنگستان هنر، به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰، یا به همين وبگاه مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *