کتاب چینی‌مآبی در هنر اسلامی (هنر ایران عصر مغول) منتشر شد

کتاب چینی‌مآبی در هنر اسلامی (هنر ایران عصر مغول) منتشر شد دیدگاهتان را بنویسید

مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) کتاب چینی‌مآبی در هنر اسلامی (هنر ایران عصر مغول) را منتشر کرد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) کتاب چینی‌مآبی در هنر اسلامی (هنر ایران عصر مغول)، به قلم یوکا کادوئی و ترجمه امین خسروی را منتشر کرد.

در سخن ناشر کتاب می‌خوانیم: «از دیرباز، ایران و چین با یکدیگر دادوستد فرهنگی و هنری بسیار داشتند و این موضوع در دوره مغول، با توجه به حکمرانی آنان بر گستره وسیعی از چین و آسیای میانه و ایران، بیش از پیش، در کانون توجه استادان و هنرمندان دو کشور قرار گرفت و در پاره‌ای از کتاب‌ها و رساله‌های بازمانده از آن دوران نیز به آن پرداخته شد. کتاب چینی‌مآبی در هنر اسلامی (هنر ایران عصر مغول)، به قلم یوکا کادوئی، پژوهشی است در تحلیل و تبیین این تبادلات فرهنگی و هنری دو کشور در دوره مغول.»

هدف نویسنده از تألیف این کتاب، چنان‌که خود اعلام داشته، بازگویي سرگذشت شینوازری (Chinoiserie) در هنر ایران در دوران حاکمیت مغول است. این هدف خود به دو بخش تقسیم مي‌شود: به‌دست‌دادن تحلیلي هنري‌تاریخي از عناصر چیني در هنر ایران زیر حاکمیت مغول‌ها، و پرتوافشاندن بر این پدیده کمتربررسی‌شده.

نویسنده مسئله چیني‌مآبی در ایران را از آن رو انتخاب کرده است که به زعم او این مسئله، پیش از این، هیچ گاه با دقت و به ژرفی بررسي نشده است. آنچه اهمیت کتاب را دوچندان می‌کند بررسی تحولات هنری ایران و چین به موازات هم در دوره مورد بررسی است؛ به صورتی که در کنار مراحل تحول هنری شاخه‌های مورد بحث در ایران، تحولات آن شاخه‌ها را در دوره‌های متناظر در چین هم مرور و شواهد آن را ذکر می‌کند؛ کاری که تنها از عهده پژوهشگرانی ساخته است که هر دو فرهنگ را می‌شناسند.

انتشارات فرهنگستان هنر این کتاب را در یک مقدمه و شش فصل منتشر کرده است که در سه فصل اول، به بحث درباره منسوجات، تولیدات سرامیکی و فلزکاري و دیگر اشیاي پراکنده، و در سه فصل پایاني نیز به نقاشی متون مي‌پردازد. این کتاب در شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۳۷۱ صفحه، با بهای ۳۵۰هزار تومان، روانه بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به کتاب‌فروشی انتشارات فرهنگستان هنر، به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰، یا به همين وبگاه مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *