«مرقع گلشن»، از هم‌آفرینی‌های ایران و هند باز نشر می‌شود

«مرقع گلشن»، از هم‌آفرینی‌های ایران و هند باز نشر می‌شود دیدگاهتان را بنویسید

سرپرست انتشارات فرهنگستان هنر، از بازنشر نسخه «مرقع گلشن» از گنجینه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با چاپ نفیس آن توسط مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) خبر داد.

 

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، احمد صدری، سرپرست مؤسسه متن درخصوص چاپ نفیس نسخه «مرقع گلشن» گفت: مهم‌ترین کار ما در سال‌جاری انتشار نسخه نفیس «مرقع گلشن» است که به‌زودی روانه بازار کتاب خواهد شد. وی رویکرد فرهنگستان هنر را علاوه‌ بر چاپ کتاب‌های حوزه مباحث نظری هنر، شناسایی و بازنشر نسخه‌های مهم خطی و مصور تاریخ هنر ایران در مجموعه‌ها و کتابخانه‌های داخل و خارج از کشور دانست.

احمد صدری درخصوص اهمیت این نسخه گفت: ایران و هند به دلیل روابط دیرینه دارای میراث فرهنگی و هنری مشترکی هستند و این روابط در برخی دوره‌ها، همچون دوره صفویه، بسط و گسترش زیادی یافته است. یکی از مهم‌ترین مواریث مشترکی که از این دوره باقی مانده، آثار هنری ارزشمندی است که امروزه تحت عنوان «مکتب هند و ایرانی» زینت‌بخش بسیاری از موزه‌ها و گنجینه‌های هنری داخل و خارج از کشور است. در این میان نسخ خطی و مرقعات از آثار حائز اهمیت‌اند؛ از جمله مرقعاتی که از آن ایام در مجموعه‌های ایران و جهان باقی است می‌توان به دو اثر مشهور مرقع «هند و ایرانی» و «مرقع گلشن» اشاره کرد که در گنجینۀ مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان نگه‌داری می‌شوند و از نفیس‌ترین آثار این موزه به شمار می‌آیند. او افزود: فرهنگستان هنر مرقع «هند و ایرانی» را اخیراً به زیور طبع آراست و رونمایی کرد و در آینده نزدیک نیز «مرقع گلشن» رونمایی و وارد بازار نشر خواهد شد

 

 

سرپرست انتشارات فرهنگستان هنر در بیان اهمیت این نسخه گفت: مرقع گلشن مجموعه‌ای است بی نظیر از هنر ظریف نقاشی و خوشنویسی از مکتب هند و ایرانی که سرشار از ذوق و هنر هنرمندان ایرانی و هندی است که به خواست و دستور جهانگیر پادشاه سلسله گورکانی هند پدید آمده است. وی افزود: در این مرقع نمونه عالی‌ترین نوع هنرهای ایرانی نظیر نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، ترصیع، تشعیر، تصویر و تجلید دیده می‌شود. وی افزود: «مرقع گلشن» یکی از مهم‌ترین مرقع‌هایی است که امروزه به دست ما رسیده است.

احمد صدری، شناسایی و بررسی رسالات کهن و تصحیح نسخه‌های هنری و تلاش برای بازنشر این آثار ارزشمند و نفیس را از وظایف مؤسسه متن برشمرد و گفت: با چاپ این آثار ضمن احیا و حفظ و اشاعه سنّت ارزشمند کتاب‌آرایی، در الگوسازی و خلق آثار جدید هنرمندان معاصر کشورمان نیز الهام‌بخش و راهگشا خواهد بود. وی افزود: مؤسسه متن همواره برای شناسایی و معرفی این‌گونه نسخ مهم هنری، اهتمام ویژه ورزیده است؛ به‌طوری که تاکنون بالغ بر بیست اثر نفیس انتشار یافته و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. از جمله این آثار می‌توان به شاهنامۀ شاه طهماسبی و خمسه نظامی شاه طهماسبی و اخیراً نیز مرقع «هند و ایرانی» اشاره کرد كه جزو نفیس‌ترین و مهم‌ترین نسخ خطی هستند.

صدری درباره شناسایی و نشر آثار هنری ایران در موزه‌ها نیز خاطرنشان کرد: شناسایی، آماده‌سازی و چاپ اشیاء و آثار هنری موجود در موزه های داخل و خارج کشور نیز بخش دیگری از فعالیت های مؤسسه متن است که به‌رغم اهمیت و ارزش بالای آنها به دلیل عدم دسترسی و شناخت، مغفول واقع شده‌اند. این آثار پس از شناسایی و استخراج کامل مشخصات آنها، به دو زبان فارسی و انگلیسی و به صورت نفیس چاپ و منتشر شده و در دسترس پژوهشگران هنر و علاقه‌مندان قرار می‌گیرند. در این خصوص تاکنون چندین عنوان کتاب چاپ و منتشر شده است؛ از جمله کتاب «شاهکارهای هنر ایران در مجموعه‌های لهستان» در دو جلد که با همکاری موزۀ ملی لهستان برای اولین بار در ایران و جهان منتشر شده است. همچنین می‌توان به کتاب‌های نگاره‌های ایرانی گنجینۀ ارمیتاژ و جلوه‌هایی از هنر ایران در مجموعه‌های مجارستان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *