کتاب هنر و مسکوکات مُوحّدون منتشر شد

کتاب هنر و مسکوکات مُوحّدون منتشر شد دیدگاهتان را بنویسید

مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) کتاب هنر و مسکوکات مُوحّدون به قلم مهدی موحد و مصطفی گودرزی را منتشر کرد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، هنر و مسکوکات مُوحّدون عنوان کتابی است از مهدی موحد و مصطفی گودرزی (عضو پیوسته این فرهنگستان) که به‌تازگی مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر کرده است.

در پیش‌گفتار این کتاب آمده است: در نیمه یکم سده شش قمری، خلافت موحدون تأسیس شد. موحد نامی است که ابن‌تومَرت بر پیروان خود نهاده بود و آن‌ها را صاحب توحید حقیقی می‌دانست. در همین دوره، موحدون فرم رایج سکه‌ها در جهان اسلام را دگرگون کردند. درهم‌ها را به فرم مربع و دینارها را به فرم دایره‌ای محیط بر مربع ضرب کردند. به نظر می‌رسد این استحاله جزئی از یک جریان فراگیر بود که می‌کوشید تغییر را در همه حوزه‌ها اشاعه دهد و مسکوکات یکی از آن‌ها بود. تغییر فرم مسکوکات دو پرسش اساسی بر می‌انگیزد؛ یکی اینکه اصلاً چرا موحدون فرم مسکوکات را تغییر دادند؛ دیگر اینکه چرا مربع و دایره محیط بر مربع را برگزیدند. به‌تقریب، در همه پژوهش‌هایی که به نوعی با مسکوکات موحدون گره خورده‌اند، به تغییر فرم مسکوکات اشاره شده است؛ اما کم‌شمارند پژوهشگرانی که به دنبال علت این تغییر و اندیشه‌های مستور در این فرم‌های نو بوده‌اند. افزون بر این، پژوهش‌هایی که مسکوکات موحدون را دسته‌بندی کرده‌اند به اصلاح و به‌روزشدن نیاز دارند. در این کتاب، کوشیده‌ایم تا کامل‌ترین دسته‌بندی از مسکوکات موحدون را ارائه دهیم و پاسخی برای آن دو پرسش اساسی بیابیم. مشابه مسکوکات موحدون، هنر این دوره هم، به استقلال، موضوع هیچ پژوهشی نبوده است و معمولاً زیر سایه هنر مغرب و اندلس و به‌اختصار از آن سخن گفته‌اند.

نویسندگان هنر و مسکوکات مُوحّدون این کتاب را در چهار فصل سامان داده‌اند. فصل یک شرحی موجز از تاریخ مغرب و اندلس تا پیش از استیلای موحدون است که هدف آن آشناکردن خواننده با ساختار سیاسی و مذهبی دودمان‌های پیش از موحدون است. فصل دو خلاصه‌ای از حیات و اندیشه‌های رهبر موحدون (ابن‌تومرت) و همچنین شرحی مختصر از تاریخ دوره موحدون به تفکیک خلفا و به ترتیب قدرت‌گیری آن‌هاست. فصل سه، به کمال، به هنر موحدون اختصاص یافته است و سه پیش‌گفتار معماری و کتاب‌آرایی و هنرهای صناعی را در بر دارد و به دنبال ویژگی‌های هر یک از این حوزه‌هاست. فصل چهار در باب مسکوکات است و پس از توضیحی مختصر درباره سکه‌های پیش از موحدون، ویژگی‌های سکه‌های موحدون و علت تغییر فرم را بررسی و آن سکه‌ها را دسته‎بندی کرده و شرح چگونگی این دسته‌بندی در همان فصل ارائه شده است.

انتشارات فرهنگستان هنر این کتاب را به‌صورت رنگی، در شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۳۴۲ صفحه، با بهای ۸۶۰هزار تومان، منتشر کرده است.

 

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به کتاب‌فروشی انتشارات فرهنگستان هنر، به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰، یا به همين وبگاه مؤسسه متن مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *