سکونت در محله،به وسیله انتشارات فرهنگستان هنر ( مؤسسه متن) منتشر شد.

سکونت در محله،به وسیله انتشارات فرهنگستان هنر ( مؤسسه متن) منتشر شد. دیدگاهتان را بنویسید

سکونت در محله،به وسیله انتشارات فرهنگستان هنر ( مؤسسه متن) منتشر شد.

 

این کتاب پژوهشی در باب تاریخ معماری و شهرسازی تهران در زمان ناصرالدین شاه قاجار است. در اواخر سدۀ سیزدهم هجری، گسترش شهر تهران و شکل‌گیری محله های مسکونی جدید در دارالخلافۀ ناصری فرصتی تازه به بانیان معماری و عاملان شهرسازی داد تا نیازها و خواست‌های نوظهور جامعۀ در حال دگرگونی ایران را در کالبد و نوع زندگی تازه در محله‌های جدید شهر محقق کنند. محلۀ دولت یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر جدید بود که عناصر ضروری برای زندگی مدرن را در خود جای داد و با نوع معماری و بافت شهری متفاوت پاسخی به نیازهای جامعه بود.
در مقام نخستین پژوهش متمرکز بر تاریخ محلۀ دولت و گسترش تهران بر اساس منابع دست اول نوشتاری و شواهد تصویری، شامل اسناد تاریخی، روزنامه‌ها، خاطرات شخصی، عکس‌ها، نقشه‌ها و آمار دارالخلافۀ ناصری، این کتاب در پی ارائه روایتی تاریخی از فرایند تحولات تهران در این دوره و شیوۀ سکونت ساکنان در این محله است. تاریخ شکل‌گیری محلۀ دولت مثال بارزی است از چگونگی تطابق محیط مصنوع با تحولات فرهنگی و اجتماعی تهران در دورۀ گذار تاریخ معماری و شهرسازی ایران.
کتابِ «سکونت در محله- روایتی از شکل گیری محلۀ دولت تهران در دورۀ ناصری»،در ۱۷۶ صفحه و به قیمت ۴۸۵،۰۰۰ ریال، منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰، کتابفروشی مؤسسۀ متن فرهنگستان هنر، مراجعه و یا از طریق همین سامانه نسبت به خرید اینترنتی این کتاب اقدام نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *