کتابِ «باختین در قابی دیگر» به چاپ دوم رسید. دیدگاهتان را بنویسید

کتابِ «باختین در قابی دیگر» به چاپ دوم رسید.

شهیر روس، اگر چه در حوزه فلسفه و نقد ادبی تاریخ‌گرایانه و پساساختارگرایانه جایگاهی ویژه یافته و تثبیت شده است، هنوز چنان که باید نزد هنرمندان، منتقدان، و مورخان هنر شناخته نشده و مورد استفاده قرار نگرفته است.
دبورا هینر کوشیده است تا به مدد مفاهیم مندرج در آثار متأخر باختین ــ رابطه تنگاتنگ هنر و زندگی، هنرمند در مقام آفریننده، پذیرش و مخاطب، و بافتار/ بینامتنیت ــ به تحلیلی تازه از فرهنگ بصری و کارورزی‌های هنری دست یابد. بدین ترتیب هم واژگان مفهومی جدیدی در اختیار کسانی که با فرهنگ بصری سر و کار دارند، قرار می‌گیرد ــ ایده‌هایی چون پاسخگویی، فرجام‌ناپذیری، ناهمگونی زبانی، کرونوتوپ، و کارنوال گون ــ و هم راهکاری عملی برای تحلیل تاریخی گسست ژانری و ظهور مجدد روایت در هنر معاصر به دست می‌آید.
هینر با استفاده از مفاهیم باختینی، طیف وسیعی از آثار هنری را، از شمایل‌های مذهبی گرفته تا آثار نقاشان پست‌امپرسیونیست و مدرنیست‌های روس، تفسیر می‌کند و نشان می‌دهد که کاربست اندیشه‌های باختینی در عرصه تجسمی می‌تواند موجد بصیرت‌های تازه و شایان توجهی باشد.
نویسنده برخی از اندیشه‌های نادیده گرفته شدۀ باختین را دوباره در کانون توجه قرار داده و او را در مقام فیلسوف هنر و زیبایی‌شناسی به خواننده می‌شناساند. به همین سبب خواندن این کتاب برای متخصصان باختین و همچنین دانشجویان و فعالان عرصۀ هنرهای تجسمی ضروری است.
کتابِ «باختین در قابی دیگر» ،در ۲۰۸ صفحه و به قیمت ۲۷۰،۰۰۰ ریال، منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰، کتابفروشی مؤسسۀ متن فرهنگستان هنر، مراجعه و یا از طریق همین سامانه نسبت به خرید اینترنتی این کتاب اقدام نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *