کتاب حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی رونمایی شد

کتاب حسین طاهرزاده بهزاد تبریزی رونمایی شد دیدگاهتان را بنویسید

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، در این مراسم رونمایی، که با همکاری مؤسسه «متن» و دانشگاه علم و فرهنگ، و به دبیری ناهید عبدی، مدیر پایش و ارزیابی سیاست‌های آموزش هنر فرهنگستان هنر، برگزار شد، محمدمهدی اخویان، عبدالمجید شریف‌زاده، جواد علی‌محمدی‌اردکانی و مهدی مکی‌نژاد به نقد و بررسی کتاب پرداختند.
محمدمهدی اخوییان، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ، در این نشست عنوان کرد: درباره حسین طاهرزاده بهزاد در متون تاریخی بسیار کم گفته شده است؛ چراکه در فرهنگ ماست که هنرمند سعی می‌کند اثری از خودش به جای نگذارد تا هنرش برای مردم زمانه بماند و همان هنر واگویه شخصیت و افکار او باشد.
او ادامه داد: آقای میرزایی‌مهر برای تحقیقات این اثر پژوهش‌های میدانی بسیاری انجام داده و از میان خطرهای بسیاری در این سال‌ها عبور کرده تا این کتاب به مرحله چاپ برسد. پژوهش تاریخ برای عصر ما بسیار ارزشمند و قابل توجه است و امیدوارم به‌زودی جایزه‌ای برای پژوهشگران و محققان تاریخ تدبیر شود.
عبدالمجید شریف‌زاده، عضو گروه تخصصی هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، در این نشست عنوان کرد: هنرمندان شناخته‌نشده بسیاری در کشور ما وجود دارند که طاهرزاده قطعاً یکی از آنان بود. گرچه درباره طاهر‌زاده بحث بسیار است و منتقدان فراوانی در باب آثار او وجود دارند، باعث مسروری است که در این کتاب، در کنار تعریف از این هنرمند، نقد‌های موجود به او نیز آورده شده است. در واقع، محقق امانت‌داری قابل‌توجهی برای جمع‌آوری این پژوهش داشته است.
جواد علی‌محمدی‌اردکانی، عضو شورای ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی، عنوان کرد: خوشحالم که این پژوهش درباره طاهر‌زاده شکل گرفته است. نباید از این مهم گذشت که از این پس، این منبع پژوهشی در اختیار پژوهشگران قرار دارد که می‌توانند به بسط و گسترش آن بپردازند.
او افزود: ایراد‌های شکلی (فرمی) به کار وارد است که این ایراد‌ها مربوط به محقق نیست. کیفیت تصاویر و اسناد چاپی در کتاب پایین است، در صورتی که می‌شد این اسناد بازسازی و منتشر شوند. یکی از ایراداتی که به ناشران وارد است اولویت متن بر تصاویر و اسناد کتاب است.
مهدی مکی‌نژاد، عضو هیئت‌علمی فرهنگستان هنر، نیز در این نشست، ضمن بیان اینکه تألیف یک کتاب پژوهشی مرارت و سختی‌های بسیاری دارد، گفت: از نظر من صد سال اخیر در هنر کشور ما بسیار تأثیر‌گذار و مهم بوده است و طاهرزاده از بابت چندوجهی‌بودن هنر‌هایش در این حوزه ارزشمند و تأثیرگذار است و امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به تحقیقاتی داریم که به زمینه شخصی هنرمندان بپردازند.
علی‌اصغر میرزایی‌مهر، مؤلف کتاب حسین طاهرزاده بهزاد، نیز با بیان اینکه همه اسناد آورده‌شده در این کتاب از مراجع رسمی کشور استخراج شده است و اگر گمانی در صحت‌وسقم این کتاب وجود داشته باشد، امکان صحت‌سنجی این اسناد برای من وجود نداشته است، گفت: طاهرزاده از همه افراد مدرسه هنر‌های ملی و از نظر تنوع آثار از هم‌دور‌ه‌های خودش بسیار توانمند‌تر بوده است و می‌توان طاهرزاده را ذوالفنون نامید.

این نشست با رونمایی از کتاب حسین طاهرزاده بهزاد پایان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *