چهار کتاب از موسسه متن نامزد چهلمین دوره جایزه کتاب سال شدند

چهار کتاب از موسسه متن نامزد چهلمین دوره جایزه کتاب سال شدند دیدگاهتان را بنویسید

به گزارش روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، در گروه «هنر»، ۴۹ کتاب در موضوع‌های «کلیات هنر»، «هنرهای تجسمی»، «عکاسی»، «هنرهای نمایشی»، «معماری و شهرسازی»، «موسیقی» و «نمایشنامه» به مرحله دوم داوری چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران راه یافتند.

در موضوع «معماری و شهرسازی»، کتاب‌ مناسبات معماری و علوم در ایران اسلامی، تألیف روح‌الله مجتهدزاده، به‌عنوان یکی از یازده نامزد چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

در موضوع «هنرهای تجسمی»، کتاب مُهرهای موزه ملی ایران در دوره اسلامی، تألیف محمدجواد جدّی و سحر جدّی، نیز به‌عنوان یکی از پنج نامزد چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

همچنین، در موضوع «موسیقی»، کتاب رساله در علم موسیقی، ترجمه الادوار فی ‌الموسیقی، تألیف عمادالدین یحیی‌بن احمد الکاشی، تصحیح کاوه خورابه، به‌عنوان یکی از نُه نامزد چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

در موضوع «کلیات هنر» نیز، کتاب مارکسیسم و هنر آوانگارد؛ بویس، وارهول، کلن، دوشان، تألیف تی. یر دو دوو، ترجمه مشیت علایی، به‌عنوان یکی از هفت نامزد چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

 

گفتنی است مراسم پایانی چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بهمن‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

مناسبات معماری و علوم در ایران دوران اسلامی

Availability:

50 در انبار


روح الله مجتهدزاده

2,200,000 ریال

50 در انبار

پیشه‌ورزانه بودن و غلبۀ سنت شفاهی در آموزش و انتقال معماری گذشتۀ کشورمان اغلب موجب این سوءتعبیر شده که معماریِ تاریخی ایران سنتی فاقد دانش است که دستاوردهای خیره‌کنندۀ آن نیز از منابعی غیر از علم (چون تجربه، شهود و نظایر آن) حاصل آمده؛ اما آیا به‌راستی تمام دستاوردهای شکوهمند معماری گذشته می‌توانسته فارغ از دانشی نظام‌مند حاصل آید؟ معماری گذشته ما چه نسبتی با نظام علمی زمانۀ خود داشت؟ علوم چه نقشی در نظام معماری و مراتب صنفی آن داشتند؟ این پرسش و پرسش‌هایی از این دست سؤالاتی است که کتاب حاضر تلاش کرده به آنها بپردازد و به‌جای فروکاستن نسبت علم و معماری به نسبت عالمان و معماران، که تقلیلی رایج است، با در نظر گرفتن این دو به‌مثابه دو حوزۀ مستقل معرفت در تمدن اسلامی، به پاسخی درخور برای این پرسش‌ها دست یابد.

شناسه محصول: 529 دسته:

مشخصات کلی

وزن 330 g
شابك

نویسنده

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

مهرهای موزه ملی ایران در دوران اسلامی

Availability:

در انبار موجود نمی باشد


محمدجواد جدی، سحر جدی

18,000,000 ریال

در انبار موجود نمی باشد

اثر جدید استادمحمدجواد جدی و سحر جدی از سوی مؤسسۀ «متن» فرهنگستان هنر منتشر شد.
تعداد قابل توجهی مُهر از دوره پیش از اسلام و نیز دوران اسلامی‌در موزه ملی ایران نگهداری مي‌شود. مُهرها و نگین‌های دوران اسلامی‌ در موزه ملی ایران که در این کتاب معرفی شده‌ ۸۳۸ مُهر و نگین است که در دهه شصت از کتابخانه پهلوی به این موزه منتقل شده‌اند. مُهرهای متعلق به‌دوران اسلامی ‌موجود در موزه ملی ایران از نظر کمی‌ بیشترین تعداد مُهرها را در میان مُهرهای موجود در موزه‌های کشور داراست. اهمیت و اعتبار موزه ملی ایران نیز به‌عنوان یکی از موزه‌های مهم ایران بر احدی پوشیده نیست. این موزه نه تنها بزرگترين موزه باستان شناسي و تاريخ ايران و مادر موزه‌های کشور محسوب مي‌شود، بلکه از نظر حجم، کيفيت و تنوع آثار يکي از موزه‌های بزرگ جهان به شمار می‌آید. اندازه‌های بسیار کوچک مُهرها، متن‌های بسیار متنوع، خطوط و زبان‌های گوناگون، حکاکی معکوس و همچنین جنس‌های متنوع آنها از دشواری‌های کار بر روی مُهرها به‌حساب می‌آیند. از این روی اهمیت کار بر روی مُهرها حتی در قیاس با آثار هنری به یادگار مانده دیگر همچون: کتیبه‌ها و سکه‌ها که عموماً از متنهای تکراری و آسان برخوردارند و مکرراً رویت و معرفی شده‌اند، بر همگان روشن است. تعداد قابل ملاحظه مُهرهای به‌خط کوفی یعنی ۳۴۲ مُهر یا سنجه متعلق به سده‌های ابتدایی اسلامی ‌از ویژه‌گی‌های منحصربه فرد این مجموعه ارزشمند است. در معرفی مُهرهای دوره اسلامی ‌موزه ملی ایران نیز طبق روال تألیفات پیشین، تقدم تاریخیِ وضع و به‌کارگیری خطوط گوناگون رعایت شده‌است. و به‌ترتیب مُهرهای: به‌خط کوفی، ثلث، نسخ، طغرا و سپس نستعلیق آن‌هم با ذکر کد، جنس، شکل، اندازه، وزن، نوع حکاکی، شیوه نوع خط، کیفیت و ارزش هنری، متن و تاریخ (درصورت درج) معرفی شده‌اند.

شناسه محصول: 535 دسته:

مشخصات کلی

وزن 1737 g
شابك

نویسنده

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

رساله در علم موسیقی ترجمه الادوار فی الموسیقی

Availability:

در انبار موجود نمی باشد


عمادالدین یحیی بن احمد الکاشی

650,000 ریال

در انبار موجود نمی باشد

بی‌شک صفی‌الدین عبدالمؤمن ‌بن یوسف ‌بن فاخر الاموی البغدادی، نقشی مانا و پایدار در تاریخ موسیقی سرزمین‌های دوره اسلامی بالاخص ایران دارد و بی‌مناسبت نخواهد بود که پیداییِ چون اوئی را چونان مؤسس، بنیانگذار و نقطه عطفی بدانیم که به وساطت تألیف دو اثر گرانقدر الادوار فی‌الموسیقی و الرساله الشرفیه فی ‌النسب التألیفه مهر و نشان خود را بر اخلاف خود تا به امروز بر جبین طرب‌دوستان نغمه‌پرداز بر جای گذاشته است. رساله ادوار در نسخه‌های مختلف با نام‌هایی چون «الادوار و ایقاع»، «الادوار فی معرفة النغم و نسبت ابعاد و ادوار ایقاع»، «الادوار فی معرفتة النغم و الاوتار»، «مختصر فی معرفة النغم»، «الادوار فی الموسیقی» نامیده شده است. در اهمیت کتاب ادوار همین بس که بزرگان و دانشوران بعد از او اساس تدریس و شالودۀ تألیفات و تفاسیر خود را بر پایه این کتاب بنا نهاده‌اند. رسالۀ حاضر را مترجم به درخواست شیخ ابواسحاق اینجو از عربی به پارسی برگردانده است.

شناسه محصول: 537 دسته:

مشخصات کلی

وزن 196 g
شابك

نویسنده

مترجم

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

مارکسیسم و هنر آوانگارد ؛ بوریس، وارهول، کِلن، دوشان


تی‌یری دو دوو

680,000 ریال

تی‌یری دو دوو، فیلسوف بلژیکی، نظریه‌پرداز و تاریخ‌نگار هنر مدرن، در این کتاب به بررسی انتقادی آثار چهار تن از برجسته‌ترین چهره‌های هنر آوانگارد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ قرن بیستم می‌پردازد: بویس، وارهول، کلن، و دوشان. «نَخ یا رشتۀ قرمز»ی که این چهار آوانگاردیست را به هم ربط می‌دهد اقتصاد سیاسی مارکس است، چارچوبی که به نویسنده امکان می‌دهد تحلیلی رادیکال از ارتباط پول و مدرنیتۀ هنری به دست دهد. عناوین فصل‌ها گویای گفتمان مارکسی نویسنده‌اند: آخرین پرولتر، دلال مرده، سرمایه‌دار مدرن، و ماشین تکمیل‌شده؛ گفتمانی که نشان می‌دهد در عصر سلطۀ سرمایه، که به تعبیر مارکس «همه چیز قابلیت کالا شدن را دارد»، می‌توان آثاری را با «ارزش» نازل اما «قیمت» هنگفت به مصرف رساند، و باید با اندوه پذیرفت که هنر را «ارزش مبادله‌ای» بازار سرمایه بلعیده و در خود تحلیل برده است. کتاب دو دوو گامی بلند در جامعه‌شناسی هنر مدرن است و پژوهشگران هر دو حوزه ــ هنر و جامعه ــ از آن محظوظ خواهند شد.

شناسه محصول: 538 دسته:

مشخصات کلی

وزن 152 g
شابك

نویسنده

مترجم

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *