کتاب «سطر مستور: تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی» به عنوان كتاب سال معرفي و شایسته تقدیر شد .

کتاب «سطر مستور: تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی» به عنوان كتاب سال معرفي و شایسته تقدیر شد . دیدگاهتان را بنویسید

کتاب« سطر مستور » با حضور رئیس جمهور در مراسم کتاب سال شایسته تقدیر شناخته شد. به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر برگزیدگان و شایستگان تقدیر سی‌ونهمین جایزه کتاب سال و بیست‌ونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز سه‌شنبه بیست‌وچهارم اسفندماه ۱۴۰۰ در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور معرفی شدند.
در بخش هنرهای تجسمی کتاب «سطر مستور: تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی» تألیف مهدی صحراگرد کار مشترک فرهنگستان هنر و بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (علیه‌السلام) موفق به کسب جایزه کتاب سال شد.
کتاب سطر مستور؛ تاریخ و سبک‌شناسی کوفی شرقی، به قلم مهدی صحراگرد، حاصل پژوهشی است که با استناد به نسخه‌های مختلف قرآنی به بازخوانی سنت کتابت و مصحف‌نگاری از سده چهارم تا هفتم هجری قمری پرداخته و پیدایش و سیر تحول و تکامل سبک کوفی شرقی را در جغرافیای ایرانِ فرهنگی تبیین و تحلیل کرده است.
به زعم نویسنده کتاب، خط کوفی شرقی، با وجود تنوع بسیار، صورتی دگرگون‌شده از کوفی نخستین است و اقلام مستدیر در شکل‌گیری آن کمترین تأثیر را داشته‌اند. او با الهام از دیدگاه‌ها و تجربه‌های سبک‌شناسانی چون جیمز اکرمن، فرانسوا دروش، ملک‌الشعرا بهار و شیوه‌گرایان میانه سده بیستم اروپا به طبقه‌بندی، تحلیل و سبک‌شناسی شیوه‌های متنوع کتابت کوفی پرداخته و ذیل سه سبک اصلیِ کوفی شرقی، یعنی سبک‌های غزنوی و اصفهانی و طبری، مشخصات محتوایی و ظاهری بیش از ۱۶۰ نسخه قرآنی را ذکر کرده است. این کتاب با تصاویری از صفحات بعضی از نسخه‌های مهم قرآنی، اطلاعاتی منسجم و ارزشمند از تاریخ و سبک‌شناسی کتابت مصحف‌های کوفی شرقی پیشِ روی محققان خوش‌نویسی، نسخه‌پژوهان و قرآن‌پژوهان قرار می‌دهد.

سطر مستور ( تاریخ و سبک شناسی کوفی شرقی)

Availability:

در انبار موجود نمی باشد


مهدی صحراگرد

5,000,000 ریال

در انبار موجود نمی باشد

کوفی شرقی، یا کوفی ایرانی، شیوهای از کتابت است که از حدود سدۀ چهارم از کوفی نخستین استخراج شد و تا سدۀ هفتم در کتابت قرآن در ایران کاربردی گسترده داشت. تاریخ تحولات، تنوع شیوههای کتابت و شناخت هنرمندان آن از جنبههای مغفول مانده تاریخ خوشنویسی ایران است. کتاب حاضر کوششی است در شناخت تاریخِ این خط از طریق طبقهبندی نسخهها بر پایۀ سبکشناسی. حاصل این تحقیق بر حدود ۱۶۰ نسخه به شناسایی ۱۲ سبک اصلی و ۲۲ سبک فرعی در این خط منجر شده است. تاریخ خط کوفی، مبانی این طبقهبندی و نکاتی در باب هنرمندان هر سبک در بخش نخست کتاب آمده است. بخش دوم حاوی اطلاعات و تصویر ۸۳ نسخۀ مهم کوفی شرقی است که بر پایۀ سبک‌های یاد شده نظام یافته است.

شناسه محصول: 509 دسته:

مشخصات کلی

وزن 1883 g
شابك

نویسنده

قطع

نوع جلد

تعداد صفحات

وزن

نوبت چاپ

سال چاپ

شمارگان

زبان

ناشر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *