کتاب «تاریخ زیبایی » به چاپ ششم، رسید. دیدگاهتان را بنویسید

کتاب «تاریخ زیبایی » به چاپ ششم، رسید.

 

موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) همچنین چاپ ششم کتاب «تاریخ زیبایی» را با شمارگان هزار نسخه، ۲۳۲ صفحه و بهای ۵۵ هزار تومان منتشر کرده است. چاپ نخست این ترجمه سال ۱۳۹۰ با شمارگان دوهزار نسخه و بهای ۷۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.
«تاریخ زیبایی» زیر نظر اومبرتو اکو، متفکر معاصر ایتالیایی نوشته شده است. کتاب ۱۷ فصل دارد که مقدمه و ۹ فصل از هفده فصلِ کتاب را اکو نوشته و دیگر فصل‌ها به سرپرستی او به قلمِ «جورلامو دو میکله» استاد فلسفه و همکار او در دانشگاه بولونا در ایتالیا، به رشته تحریر درآمده است. مترجم کتاب هما بیناست و جهانگیر شهدادی نیز پیشگفتاری بر کتاب نوشته و حاشیه‌هایی بر آن زده است. ویراستار کتاب کیانوش تقی زاده انصاری است.
هفده فصل کتاب، که هرکدام شامل بخش‌های متعدد است، بررسی زیبایی را به روال معمول پژوهش‌های غربی، از تمدن یونان کهن آغاز می‌کند و با گذشت از دوره‌های گوناگون تاریخ فرهنگ غرب به زمان حال می‌رسد. جست‌وجوی او برای یافتن تعریفی از زیبایی در دوران کنونی به ویژه برای نسل امروزی جالب است.
«آرمان زیبایی‌شناسی در یونان قدیم» و «آپولونی و دیونوسیوسی» هر دو نوشته دومیکله، «زیبایی در قالب تناسب و هماهنگی»، «نور و رنگ در قون وسطا»، «زیبایی هیولاها»، «از شعر روستایی تا زن فرشته‌سان» همگی نوشته اکو، ۶ فصل ابتدایی کتاب را تشکیل می‌دهد.
فصل‌های هفتم تا دهم کتاب به ترتیب با عنوان‌های «زیبایی سحرآمیز از سده پانزدهم تا شانزدهم»، «بانوان و قهرمانان»، «از ملاحت تا زیباییِ ناآرام» و «استدلال و زیبایی» و همچنین فصل دوازدهم با عنوان «زیبایی رمانتیک»، فصل چهاردهم با عنوان «شیء جدید» نوشته دومیکله هستند.
فصل‌های دیگر نوشته اکو در این کتاب فصل یازدهم با عنوان «امر شکوهمند»، فصل سیزدهم با عنوان «کیشِ زیبایی» و فصول پانزدهم تا هفدهم به ترتیب با عنوان‌های «زیبایی ماشین آلات»، «از فرم‌های انتزاعی تا اعماق مواد» و «زیبایی رسانه‌ها» هستند.
کتاب «تاریخ زیبایی» ابتدا به صورت درس نوشته‌هایی به زبان ایتالیایی در سال ۲۰۰۲ چاپ شد و سپس زیرنظر خود او در سال ۲۰۰۴ به انگلیسی ترجمه و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
بیان سهل و ممتنع و تاویل‌های این کتاب آن را از کتاب‌های تاریخ هنر، یا تاریخ ادبیات، یا فلسفه هنر و مشابه آنها متفاوت می‌کند.
اومبرتو اکو و همکارش با بیانی روشن و به اختصار سرتاسر تاریخ فرهنگی اروپا را در می‌نوردند، ولی در این گذر دریافت‌های عمیق و گاه پیچیده‌ای را مطرح می‌کنند، از قبیل ارتباط تعریف‌ها با تعبیرهای زیبایی از دوران کهن تا دوران مدرن، رابطه تعریف زیبایی در هر عصر با مکاتب فکری و فلسفی زمان خود، دگرگونی تعریف زیبایی همراه با دگرگونی‌های اجتماعی و انقلاب‌های فکری و رابطه تعریف‌های زیبایی با ارزش‌های فکری و معنوی هر فرهنگ.
رابطه زشتی با زیبایی و زیبایی هیولاها، گسیختگی نظام زیبایی غربی همراه با ناپدید شدن دستگاه‌های فلسفی گذشته آن فرهنگ، ابداع نظام‌های جدید زیبایی و اشاره به آنها در هر دوران فکری در غرب و تداخل برداشت‌های شخصی و فردی هنرمندان دوران معاصر در نگرش فرهنگ‌های دنیا نسبت به زیبایی از دیگر محتویات کتاب است.
علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰، کتابفروشی مؤسسۀ متن فرهنگستان هنر، مراجعه و یا از طریق همین سامانه نسبت به خرید اینترنتی این کتاب اقدام نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *