کتاب تاریخ زشتی به چاپ چهارم رسید. دیدگاهتان را بنویسید

کتاب تاریخ زشتی به چاپ چهارم رسید.

 

چاپ چهارم کتاب «تاریخ زشتی» با ترجمه مشترک هما بینا و کیانوش تقی زاده با شمارگان هزار نسخه، ۴۲۲ صفحه و بهای ۸۵ هزار تومان منتشر شد. چاپ نخست این کتاب به سال ۱۳۹۵ با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای ۳۴۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود. افتتاحیه کتاب مصاحبه فرانسوا بونل با اومبرتو اکو درباره تاریخ زشتی است.
«تاریخ زشتی» ۱۵ فصل به ترتیب با این عناوین دارد: «زشتی در جهان کلاسیک»، «شیفتگی، مرگ، شهادت»، «روز قیامت، دوزخ و اهریمن»، «هیولاها و نشانه‌های منحوس»، «زشت، مضحک و شرم آور»، «زشتی زن از دوران باستان تا دوره باروک»، «اهریمن در دنیای مدرن»، «جادوگری، شیطان پرستی، سادیسم»، «فیزیکا کوریوسا»، «رمانتیسم و رستگاری زشتی»، «ناشناخته»، «برج فولادی و برج عاج»، «جنبش‌های پیشتاز و پیروزی زشتی»، «زشتی دیگری، کیچ و کمپ» و «زشتی در روزگار ما».
در پیشگفتار کتاب آمده است: همه ما در زندگی به کرّات، و در عالم هنر نیز، با مصادیق مختلف زشتی روبه‌رو شده‌ایم، اما کمتر نویسنده‌ای تلخی و مرارت تشریح و تحلیل زشتی و سیر زشتی‌نگاری ادوار مختلف تاریخی و گستره‌های متفاوت فرهنگی را به جان خریده است، آن هم وقتی می‌توان از زیبایی سخن گفت؛ به‌ویژه آنکه هرگاه نام هنر به میان می‌آید، احتمالاً نخستین توقع بیشتر مخاطبان پناه‌آوردن به زیبایی این عالم در گریز از زشتی‌ها و ناگواری‌های زندگی است و از این رهگذر حق است که سخن از زشتی چندان هم به مذاق خوش نیاید. اما برای ذهن جست‌وجوگر انسان مدرن، صرف حضور یک مفهوم، دلیلی بسنده است برای تجزیه‌وتحلیل و تعمق در دقایق آن؛ حتی اگر آن مفهوم به زشتیِ «زشتی» باشد.
اومبرتو اکو، هنرنویس، رمان‌نویس، فیلسوف و مترجم ایتالیایی، در این کتاب کوشیده است در هیئت یک نشانه‌شناس، فیلسوف، و مورخ، ایده‌ها و مفاهیم گوناگون زشتی را در ادوار مختلف گردآوری کند. هنگام خواندن این کتاب احساس می‌کنید در یک نمایشگاه قدم می‌زنید؛ چون در خلال فصل‌هایی که یکی پس از دیگری می‌آیند، گزیده‌هایی دوگانه گنجانده شده‌اند: متون ادبی و شاعرانه، و آثار هنری با نمایش پرشُکوه. او با سبُک‌خیزی قلمش، بزرگ‌ترین دشواری‌ها را با چنان سهولتی ابراز می‌کند که فضل و دانش صورتی دلچسب و ساده به خود می‌گیرد.
مترجم، اومبرتو اکو را یکی از نادر اندیشمندان معاصر غربی معرفی می‌کند که در زمینه‌های فرهنگی گوناگونی فعالیت داشته است؛ فعالیت‌های او از مقالات و نوشته‌های او در زمینه‌های زیباشناسی، نشانه‌شناسی و فلسفه گرفته تا طنزنویسی‌ها و قصه‌نویسی‌هایش امتداد دارد. در فرهنگ غربی گفته می‌شود: اکو به ‌عنوان یکی از نظریه‌پردازان بنیادین مدرنیته تأثیرگذار بوده و نقشی متعادل‌کننده و واقع‌بینانه در اندیشه معاصر غرب داشته است.
علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰، کتابفروشی مؤسسۀ متن فرهنگستان هنر، مراجعه و یا از طریق همین سامانه نسبت به خرید اینترنتی این کتاب اقدام نمایند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *